varför / warum

varför skriva jag en blogg???
varför skriva jag inte brev i stället???
varför visa jag så mycket av mig???
varför gör jag som jag gör här???
vart vill jag kommer till med mitt blogg-skrivande???
vem vill jag nå med det här???

ja- många frågor, och jag vet inte själv riktig varför jag skriva en blogg... jag har ju börjad med att skriva den så att alla kompisar och hela släkten kann ser hur vi har det här, så långt ifrån alla, jag tänkte att det skulle vara trevligt att  berätta för alla i tyskland, men även för dom här i sverige hur vi har det. Men ibland har jag en känsla av att då hör alla inte lika mycket av sig, eftersom dom få ju alla nyheter och förändringarna här på blogget, då behöver man inte ringa längre... tråkig, färför har jag skrivit mer på svenska, för att vissa tyskarna ringer inte längre lika ofta... tråkig!!!
Men sen har jag gått med i
tisdagstema ( här är mitt) och i månadsbilden ( här är mitt) har jag märkt att det är jätte roligt att titta i andras bloggar och att få andra att titta i min blogg och att dom (som jag alldrig har träffat eller har haft kontakt med) lämna ett litet kommentar i min blogg... jag blev sååååå glad av det. Så jag har ju börjad att lämna kommentarer i andras bloggar... men hittils har jag bara hittat massor med svenska bloggar, ska försöka att hitta några tyska bloggar också, men så mycket jag vet är det ingen tyska-kompis från mig som bloggar... tråkig...
Visst lämnar man ut mycket av sig själv, men det är inget speciellt hemligt jag skriva om här... jag undrar ju bara ibland lite och är tacksam för alla tips och ideer.
Så jag tror att jag kommer att har den här bloggen lite mer allmänt om allting, ibland får ni bilder som jag tycker om, eller som jag inte tycker om, men ändå vill visa.
Och så bli jag som sagt jätte glad när ni lämna ett litet kommentar, ni behöver inte skriva om hela eras liv, men en liten "jag har också tittat in här" eller "hälsningar från xxx" skulle räcker och skulle göra mig jätte glad.
Bara att klicka på "kommentarer" direkt under inlägget och skriva och sen skicka, ni behöver inte fylla i dom sakerna, bara ett namn... tack.

warum schreibe ich einen blogg???
warum schriebe ich nicht statt dessen Briefe???
warum zeige ich soviel von mir/uns???
warum mach ich so wie ich mach hier im blogg???
was will ich mit diesem blogg erreichen???
wen will ich mit diesem schreiben hier erreichen???

Viele Fragen und so richtig weiss ich eigentlich nicht auf alles eine Antwort. Ich habe mit diesem blogg begonnen um allen Freunden und Verwandten und Bekannten ein bischen von uns zu zeigen, ich dachte dann können alle hier reinschauen wie und wann sie Zeit haben, können sich Bilder von uns angucken und lesen was hier so passiert ist... und keiner sollte sich gezwungen fühlen auf meine massen-mails mit vielen Fotos zu antworten... aber die ganze Sache hat einen anderen Effekt als ich mir das vorgestellt hatte... einige riefen dann hier fast nicht mehr an, da sie ja alle Neuigkeiten hier aus dem blogg erfuhren und dadurch ja auch immer auf dem laufenden waren... deshalb hab ich angefangen mehr auf schwedisch zu schreiben... aber das funktioniert auch nicht so viel besser...
Dann hab ich über andere schwedische bloggs vom "Dienstagstema" und "Monatsbild" erfahren und bin da "mitglied" geworden, und plötzlich bekam ich kommentare von fremden Leuten, und ich hab ich andere bloggs reingeschaut und hab da kommentare abgegeben... das macht spass... was ich alles schon gesehen hab für schöne Bilder, natürlich auch viele (mir-)nichst-sagende Bilder, aber das gehört dazu...
Es geht beim Dienstagstema darum an jedem Dienstag zu einem gewissen Thema ein Foto ins Netz zu stellen, und beim Monatsbild geht es darum immer am möglichst gleichen Tag eines Monats die gleiche Stelle draussen zu fotografieren. Ich hab ja schon immer gerne fotografiert und hier bekomme ich wieder die möglichkeit mich auch mit anderen auszutauschen, echt klasse.
Ich hab auch noch keine deutschen bloggs gefunden... muss nochmal im netz suchen...
So- was ich hiermit sagen will... tja- ich freu mich immer riesig über kleine Kommentare, dort sollt ihr mir nicht von eurem Leben oder geheimnisse erzählen (können ja alle lesen, ist dann kein Geheimniss mehr), es reicht ja wenn ihr schreibt "ich hab auch mal wieder hier reingeschaut" oder "liebe grüsse xxx" ich müsst einfach auf "kommentarer" klicken und dann euren Namen und euren Text angeben, die email adresse wird natürlich nicht veröffentlicht.
Also bis denne.

Kommentarer
Postat av: Ango

Halloj!
Du har fått en award inne hos mig: http://bokfilm.blogspot.com/2008/01/you-make-my-day-award.html

Kram
/Ango

Postat av: andrea

Grüße von Andrea
Wie wär´s mal wieder mit einem Tee?

2008-01-18 @ 21:32:27
Postat av: Mormor

Hab auch wieder reingeschuat, ich gucke eigentlich fast täglich, freu mich, wenn ich was neues von Euch erfahre, hab aber auch nicht immer den Nerv... in den Kommentar zu schreiben. Sorry, müssen aml wieder telefonieren, ist auch schön mit Frage und Antwort sogleich.

Pussokram
MamaMormor

2008-01-20 @ 17:08:51
Postat av: johanna

Tack Ango för din award, jag blev smickrad, jag kommer att dela ut en dom närmaste dagarna.
Andrea: natürlich hab ich lust auf ne Tasse tee... ich melde mich die Tage mal.
Mama: wir hören von einander!!

Johanna

2008-01-21 @ 06:20:30
URL: http://jojos-tisdagsbilder.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback